Programa 2018

09:00 h

Recepció i acreditacions

09:25 h

Inauguració de la jornada PREM Docent 2018

Sr. Daniel Garcia, membre de la organització de PREM Docent
Sr. Francesc Granada, Director de Nou Patufet
Sra. Marta Duñach, Consellera d’Educació i Cultura del Districte de Gràcia
Sr. Pere Masó, Cap de l`Àrea de Servei d’Educació i Territori del Consorci d’Educació

09:40 h

El joc educatiu com eina d’aprenentatge. Kidnelis i la lectoescriptura

Sr. Carles Rodrigo i Sra. Neus Salomó

El joc és inherent a totes les persones humanes, no només és una activitat infantil que proporciona plaer, sinó que és una capacitat de tot ésser humà, com pensar o fer, que ens permet descobrir el món, entendre’l i adaptar-nos a ell. Però, alhora, el joc és un recurs educatiu amb el qual poden treballar qualsevol contingut. El joc de Kidnelis n’és un exemple de com podem treballar la lectoescriptura a través del joc, com els nens i les nenes, aprenen tot jugant o juguen tot aprenent.

10:10 h

La mirada i el vincle en l’enfocament educatiu des de Finlàndia

Sra. Noemi Mauri

Girarem entorn el valor que li donem a la mirada i vincle que establim entre mestres i alumnes. Plegats reflexionarem en el paper que pot tenir aquest lligam en la dinàmica que es desenvolupa a l’escola.
Alhora comptarem amb informació de primera mà sobre la metodologia i pràctica educativa del sistema finlandès després d’una estada recent de la ponent a la Universitat i escoles de Hèlsinki.

10:40 h

Gamificació. Innovar a través del joc

Sr. Oriol Ripoll

La gamificació i l’aprenentatge basat en jocs està entrant amb força a les escoles. Però més enllà d’una tècnica, és una oportunitat més per transformar l’educació. Partirem de diferents propostes d’innovació i descobrirem recursos i exemples per portar-ho a terme.

11:05 h

Pausa

11:35 h

L’educació a Finlàndia

Sr. Pekka Tukonen

Finlàndia, un país conegut al món de l’educació, ha estat fent canvis al seu el sistema educatiu seguint les idees del nou currículum. Parlarem de quines novetats hi ha, moltes d’ells extraïbles a curt o llarg termini.

12:35 h

Neurociència, com aprèn el cervell?

Sra. Marta Portero

El creixent interès per una educació basada en l’evidència científica, així com els recents progressos en el camp de la neurociència sobre els processos d’aprenentatge i plasticitat cerebral, ha permès el desenvolupament de ponts entre la neurociència i l’educació. L’objectiu de la conferencia és reflexionar sobre estudis neurocientífics dels últims anys que pretenen proporcionar eines útils i fonamentació teòrica i empírica per al disseny de metodologies pedagògiques durant l’etapa infantil. Després d’un breu repàs als aspectes més essencials del desenvolupament cerebral dels 0 als 6 anys i els processos de neuroplasticitat, es posarà èmfasi a reflexionar sobre aplicacions a l’aula que incloguin els principals factors intervinents en l’aprenentatge, com la relació entre el cos i la ment, les estratègies que fomenten un equilibri entre les emocions i la cognició, el desenvolupament de les funcions executives i la importància del disseny dels espais on tenen lloc les experiències d’aprenentatge.

13:00 h

Simfonia pedagògica

Sr. Jordi Puig

En la societat de la pressa, la immediatesa i la manca generalitzada d’altruisme s’imposa la generació del “hurried culture” definida per Bauman, Z en les seves obres. Una cultura que té en compte el present, no pensa en el futur i renega del passat Generalment en la nostra cultura occidental capitalista les decisions es segueixen prenent des de dalt cap a baix mostrant el veritable caràcter i comportament organitzatiu jeràrquic “top-down” de les empreses i evidentment dels centres educatius que han assimilat molts elements propis del món empresarial: qualitat, clients, satisfacció… En els darrers anys les escoles empeses per una sèrie de “loobys” educatius, ideològics i empresarials han començat la seva pròpia revolució seguint el concepte “bottom-up”, cercant aquells elements que les fa singulars, úniques i irrepetibles. L’educació és un gran concert, però a quin estil de música volem veure’ns en el mirall de la consciència: una música clàssica on tot és ordre i concert, una música bressol per acabar ben adormits, un concert de rock per trencar esquemes i crear noves tendències, una música ètnica per fluir i deixar-se portar pel corrent…

13:30 h

Orientació educativa

Sra. Aina Flores

Aprendre a prendre decisions fonamentades, és part important en la gestió del projecte vital, prioritzant objectius personals i/o professionals, a través d’un pla d’acció per afavoreixi el seu compliment. Implica treballar els èxits i frustracions que sorgeixen durant el procés.
Els agents orientadors acompanyen durant la tria però, no poden decidir per la persona.

14:00 h

Cloenda PREM Docent 2018

Sr. Pekka Tukonen
Sr. Francesc Granada, Director de Nou Patufet
Amor, Estima, Passió